23 Aralık 2011 Cuma

Testler testler testler

İlk trimesterin sonlarına doğru testler başlıyor. Eminim  hayatınız boyunca hiç bir test sizi bu kadar strese sokmamıştı.İkili, üçlü, dörtlü, kombine, detaylı ultrason vesaire vesaire..
İkili test 11-14. haftalar arası yapılması zorunlu bir test, sonra tanısal değerini yitiriyor, ideali 12. haftada yaptırmak. Bu testte iki bölüm mevcut, birincisi bebeğin ense kalınlığının ölçülmesi - ki bunu yapan doktorun ultrasonografide ehil olması çok önemli, milimetreler sonucu inanılmaz değiştirebiliyor çünkü, daha önceki yazıda dediğim gibi doktor seçiminin önemi büyük, burda da ortaya çıkıyor bu önem..İkinci aşama kanda b-hcg (hani gebelik testinde bakılan hormon) ve papp-a diye bir proteinin düzeyine bakılması. Bu değerler bir bilgisayar programına giriliyor ve bebeğinizde bazı kromozomal hastalıkların risk düzeyleri hesaplanıyor. Bu hastalıkların en önemlisi Down sendromu çünkü en sık görülen kromozomal bozukluk ve genellikle anne karnında gelişimini tamamlayıp doğan bebekler oluyor Down'lu bebekler.Bir diğeri Edwards sendromu ama bu sendromda çok agır fiziksel sorunlar oldugundan bebekler ya anne karnında ölüyor ya da doğduktan kısa bir süre sonra kaybediliyor. Ben testimi İzmir'de bir doktora yaptırmıştım, kan tahlilini Düzen laboratuarına gönderdiklerini sanıyordum ama sonradan başka bir lab'a gittiğini fark ettim. ama artık çok geçti çünkü ben çoktan Muş'a dönmüştüm bile..Sonuçların bir haftada çıkacağı söylenmişti oysa iki haftada hala sonuçları alamamıştım. Endişeli bekleyişimin sonucu beni daha büyük endişelere gark etti: 1/480.
İkili testin sınırı 1/270, yani 270'e bir olasılıkla bebeğinizde bir sorun var demek, bunun altındaki değerlere amniyosentez öneriliyor. Onun üstü ise sorunsuz demek - mi acaba? Orası muğlak. Down sendromu toplumda 1/600 oranında görülüyor, benim riskim toplum genelinden yüksek çıkmıştı.
Hemen doktorun muayenehanesini aradım, ama orda değildi, sekretere önemli olduğunu söyleyince ben ona ulaşırım o sizi arar dedi. Araması 2 gün sürdü - İşte istemediğimiz tarzda bir doktor. Aradığında da şunu söyledi: 'yani çok endişeliyseniz amniyosentez yaptırabilirsiniz'. İyi de onu ben de biliyorum, sen nasıl bir risk görüyorsun ne öneriyorsun doktor olarak mesele o. Böyle doktorlar karşınıza sıkça çıkacak, bir doktor olarak endişelerini anlamakla birlikte (mesela dava edilmek) insan mesleğinin gereğini yapmalı diyorum. İzmir'de daha sonra gideceğim bir başka doktor olan - bu sefer adını vereceğim - Kahraman Kolday ise bu konuda mükemmel bir hekim, kendi fikrini hemen söylüyor, risk görüyorsa görüyorum diyor, görmüyorsa ona göre yönlendiriyor, çok deneyimli, bilgili, açıklayıcı ve sevimli bir doktor. Gönül rahatlığıyla önerebilirim buradan. Ama ben kendisiyle taa 24. haftamda tanıştığım için o dönemlerde bana faydası dokunamadı maalesef. Günlerim ağlayarak ve ne yapacağıma karar vermeye çalışarak geçti. Hızla detaylı ultrason için İstanbul'da ehil isimlerden birinden randevu almaya çalıştım, çünkü amniyosentez için çok kısa bir zaman dilimi vardı önümde. Önce meşhur Atıl Yüksel'den randevu almayı denedim, randevu veremedi ama ikili test sonucuma bir göz atıp beni biraz rahatlattı sağolsun. Ben de Prof.Dr.Recep Has'tan bir randevu kopardım.
Hemen İstanbul'a uçup ultrasona girdim, hoca bebeği down için riskli görmediğini, detaylı ultrasonda organ gelişimi için erken olduğu için bir 4 hafta sonra tekrar gelmemi ama endişe etmememi, istiyorsam üçlü değil dörtlü test yaptırmamı söyleyerek beni uğurladı. Kendisini de detaylı ultrasona girecek annelere öneririm, çok titiz ve ehil bir doktor, bu konudaki şöhretini hak ediyor gerçekten..
Bir sürü testin içinden hangisinin seçileceği de bir mevzu tabi, ben anne adaylarına önce ikili (çünkü sorunu saptamada daha hassas), sonra sorun varsa önce iyi bir ultrason, sonra da dörtlü test öneriyorum. İkili ve dörtlü testin sonuçları daha tamamlayıcı gibi, ikiliden sonra üçlü test yaptırmanın pek bir manası yok diyebilirim. Üçlü test önermememin nedeniyse hassasiyetinin daha düşük olması, tabi bunlar bu yollardan geçen bir annenin önerileri, hekim olsam da branşım kadın-doğum değil, o yüzden güvenilir bir doktorunuz varsa o ne öneriyorsa onu yapın derim.
Benim ultrasonum ve dörtlü testim iyi çıktı, ama yine de o ikili testin stresini bebeğimi kucağıma alana kadar atamadım üstümden, bu yüzden doktorunuz kadar testi yapacak laboratuar da mühim, aman Düzen laboratuarından şaşmayın, ben dörtlü testimi Düzen'de yaptırmak için taa Muş'ta kan aldırıp onu soğuk tutacak bir düzenek kurup uçak kargoyla İstanbul'a yolladım, oradan motorlu bir kurye tutup Düzen'e götürüldü örnek bozulmadan, düşünün yani..Umarım sizin testinizde en baştan sorun çıkmaz, gönül rahatlığıyla beklersiniz bebeğinizi..


1 yorum:

  1. merhaba
    blogunuz inaktif görünüyor
    bu isim benim için çok önemli. bana devredebilirmisiniz rica etsem??

    YanıtlaSil